BOVAG Garantie.
U heeft recht op garantie als dit bij de aankoop van de auto in het koopcontract wordt overeengekomen zie voorwaarden. bron: www.bovag.nl/garantie
Verschil tussen garantie en (non-)conformiteit
Art. 7:17, art. 7:18, art. 7:21, art. 7:22, art. 7:10, art. 6:271, art. 6:78 BW.
Er zijn twee soorten garanties die regelmatig door elkaar gehaald worden. Zo kun je via ons, een garantieverzekering afsluiten voor je occasion.
Je bent dan gedekt tegen onverwachte hoge kosten.
Als de versnellingsbak kapot gaat, ben je verzekerd voor (een deel van) de reparatiekosten.
Dit is een extra service waarvoor je ook extra betaalt.
Conformiteit,
Als jij een product koopt wat zeker 2 jaar mee moet gaan, dan mag dit niet na 3 maanden kapotgaan.
Gebeurt dit wel, dan klopt er iets niet. Het product doet het niet conform de afspraak. Er is nu sprake van non-conformiteit.
In de meeste gevallen komt het erop neer dat de verkoper voor een passende oplossing moet zorgen.
Bijvoorbeeld door het product kosteloos te repareren.
Non-conformiteit bij een tweedehands auto
Deze wettelijke garantie geldt dus voor alle producten die je als consument van een bedrijf koopt. Dus ook een tweedehands auto valt hieronder.
Van een auto mag je verwachten dat hij doet waarvoor je hem koopt: rijden. Dat lijkt heel simpel, maar toch zitten er een paar haken en ogen aan deze wettelijke garantie.
Het is geen zwart-wit verhaal. De uitkomst verschilt ook per situatie.
Deze uitkomst wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren. Bijvoorbeeld de leeftijd, het bouwjaar en de prijs die je voor de auto betaald hebt.
Het gaat immers om redelijke verwachting van een occasion.
Wat is een occasion? Is dat iets anders dan een tweedehands auto? We leggen het uit in dit artikel. Betekenis occasion De term occasion komt van het Franse ‘voiture d’occasion’, wat vrij vertaald.. van 500 euro, mag je niet zoveel verwachten als van een auto van 20.000 euro. Hoe goedkoper de auto is, hoe lager je verwachtingen moeten zijn.
Koop je een auto van 20.000 euro en heb je er álles aan gedaan om de staat van de auto te bepalen en ontstaat er binnen 6 maanden een gebrek?
Dan gaat de wet ervan uit dat het gebrek al aanwezig was tijdens de koop.
De verkopende partij moet dan het tegendeel bewijzen. Is dat niet mogelijk, dan draait hij/zij op voor de kosten om tot een oplossing te komen.
Wordt het gebrek na 6 maanden ontdekt, dan ligt de bewijslast bij jou als koper.
Als particulier heb je een onderzoeksplicht
Om te bepalen of je in het gelijk wordt gesteld, wordt niet alleen gekeken naar de auto. Wat heb je zelf gedaan om de kans op een dergelijke miskoop te minimaliseren?
Heb je geen onderzoek gedaan naar het autobedrijf en heb je zonder een proefrit.
Er zijn genoeg artikelen te vinden met tips voor het maken van een proefrit. Die staan echter vol met fouten, moeilijke woorden en tips waar je als leek niets aan hebt.
Daarom in dit artikel: tips voor het maken.. te maken de auto gekocht? Dan heb je je niet gehouden aan de onderzoeksplicht en is de kans op een positieve uitkomst een stuk kleiner.
Zo houd je je aan de onderzoeksplicht
Het komt erop neer dat je er niet zomaar vanuit moet gaan dat het allemaal goed zit. Wees realistisch. Er zijn een hoop goede autobedrijven en een hoop slechte autobedrijven.
Het autobedrijf
Je moet dus eerst proberen meer te weten te komen over het autobedrijf. Dit doe je door op Google te zoeken op de naam van het autobedrijf + ervaringen.
Zie je alleen maar slechte ervaringen, dan is het denk ik wel duidelijk.
De auto zelf
Dan is het tijd om naar de auto zelf te kijken. Over het algemeen worden auto’s steeds betrouwbaarder. Toch zijn er nog steeds auto’s met specifieke problemen.
Zo hebben we het bekende TFSI-probleem van de merken Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. Deze motoren kunnen tot wel 1 liter motorolie per 500 kilometer verbruiken.
Reparatie kost tussen de 3.000 en 9.000 euro. Ten aller tijden dient er rekening worden gehouden met fabrieks specificatie.
Kentekencheck
Er is een enorme hoeveelheid informatie te vinden aan de hand van het kenteken bij de RDW.
Bijvoorbeeld: of de auto geïmporteerd is of niet, of de tellerstand logisch of onlogisch is en het aantal eigenaren.
De proefrit
Je hebt nu al een aardig compleet beeld van de auto en de aanbieder. Tijd voor de volgende stap. Maak áltijd een proefrit.
Tijdens de proefrit let je uiteraard op alles wat je hoort en voelt. Hoor je gekke geluiden? Schakelt de versnellingsbak soepel?
Trekt het stuur niet naar links of rechts als je remt? Grijpt de koppeling goed aan (dus niet helemaal bovenaan)?